Elektriska bäddvärmare

Fråga:

Jag är väldigt frusen av mig och nu är det ju kallare om nätterna. Därför funderar jag på att skaffa mig en elektrisk bäddvärmare, men jag har hört att dem kan vara brandfarliga. Stämmer det? Vågar man skaffa en sådan?

Svar:

Elektriska bäddvärmare kan vara varma och sköna men precis som du skriver kan de utgöra en brandrisk.
Först och främst bör man kontrollera att bäddvärmaren är hel. Kolla slingorna och sladden att det inte finns några skador där.
Om värmeslingorna är skadade, kan man inte vara säker på att säkringarna fungerar!
Det är också viktigt att man läser skötselråd och instruktioner noggrant.
En bäddvärmre är inte gjord att hålla för evigt, och när den börjar bli sliten eller närma sej 10 år är det dags att byta ut den.
Man måste också vara lite försiktigt med bäddvärmaren så att den inte skadas.
Det är därför inte lämpligt att vika, skaka, tvätta eller torktumla den.

Kom också ihåg att bäddvärmaren endast ska användas när den är helt utrullad.
Annars fungerar inte termostaten som den ska.
Jag vill också påminna om att en bäddvärmare inte ska vara påslagen om man inte är hemma och ska heller inte användas när man sover.

är man orolig för att använda en elektrisk bäddvärmare kan man alltid använda en varmvattenflaska. De är garanterat brandriskfria.

Svar från han Andersson Systematisk brandskyddsarbetare på Brandskyddsföreningen Sverige.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0