Inbrott är vanligast i detaljhandeln.

Den vanligaste skadan som detaljhandeln råkar ut för är inbrott.
Näst vanligast är ansvarsskador, medan brand står för de största kostnaderna.

Detta visar en försäkringsrapport för företag från trygg hansa.

Sammantaget 28 786 skadeanmälningar kom in från företagskunder till bolaget under ett års tid.
Av dem stod detaljhandeln 3212 skador elelr 11 procent av den totala andelen skador.
Av dessa var 32 procent ett inbrott eller utbrott.
(Ett utbrott är om någon gömmer sej inne i en butik, för att ta sej ut med sitt byte efter stängning.)

Det är egentligen omöjligt att stoppa en inbrottstjuv som har bestämt sig för att ta sej in. Därimot kan man se till att det tar så pass lång tid att han hellre avstår.

Genom att tänka ur tjuvens perspektiv kan man ofta ganska enkelt se svagheterna i säkerheten, och förebygga inbrott genom att göra det besvärligare att bryta sej in. Det kan tillexempel handla om att investera i en skyddsklassad dörr med minst 2 godkända lås (Lås med slutbläck).

Brand utgjorde endast 4,5 procent av skadorna för detaljhandel, men stod ändå för 44 procent av skadekostnaderna.
Även om bränder inte inträffar särskilt ofta blir det dessto mer kostsamma när de gör det.

Detaljhandeln kan tjäna mycket på att se över sina risker och på att förebygga skador och olyckor.

Att förebygga kostsamma bränder genom att sätta timer på en kaffebryggare tar inte många minuter, men att återställa butiken efter en brand tar ofta fler månader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0