Metall-skål orsakade brand.

Hur många av er har den stoora fina serveringsskålen i metall från Ikea? Jag har!

Den här fina skålen är det jag pratar om:



Jag hittade en Notis om den i senaste BrandSäkert tidningen, såhär står det:

" En Brand på en balkong i Augusti startade genom att en trasmatta i bomull, som legat i en salladskål från Ikea, fattade eld, skriver tidningen Mitt i Södermalm.
Brandinspektör Jan Tomtin började fundera över om det kunde ha något med skålens form och material att göra.
Ett expriment med papper i en likadan skål visade att det började kola och brinna direkt.

Orsaken var att solens strålar reflekterades mot skålens spegelblanka insida vilket gjorde att såväl trasmatta som papper snabbt fattade eld.
Sannolikheten för att en brand ska uppstå på detta sätt är liten men det finns ändå en risk.
Inga blänkande och ljusreflekterande föremål bör placeras i direkt solljus eller vid ett fönser. "

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0